مقالات

اهمیت نشت گیری و عوامل بروز نشتی (در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی)

اهمیت نشت گیری (در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی)

عملیات نشت گیری بر روی لوله هایی که دچار خرابی، پوسیدگی و یا نشتی شده اند و یا آن دسته از تجهیزات هیدرولیکی که نشتی دارند صورت می‌گیرد. این نشتی ها که می توانند ناشی از شرایط محیطی کار و یا خطاهای فردی باشند، در صورت عدم مرتفع نمودن احتمالاً خسارات سنگینی را در پی خواهند داشت.

این خسارات گاه تنها محدود به بعد اقتصادی نبوده و ابعاد محیط زیستی را نیز در بر می گیرد. برای مثال در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، نشتی لوله هایی که وسیله انتقال سیال های شیمیایی از جمله نفت و گاز هستند علاوه بر هدر رفت سرمایه ملی، در صورت عدم اقدام به موقع، می توانند آسیب های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد نمایند.

همچنین بروز نشتی در بخشی از سیستم می تواند به بروز برخی از حوادث از جمله آتش سوزی های گسترده در سایت های پتروشیمی، مسمومیت افراد، و اختلال در عملکرد سیستم (ناشی از افت فشار) منتهی شده و بعضاً عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. بنابراین شناخت عوامل بروز نشتی و آشنایی با انواع روش های نشت گیری در مورد بروز هر نوع نشتی، در تمامی صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است.

عوامل بروز نشتی (در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی)

  • فرسودگی تجهیزات و لوله کشی ها
  • ایجاد خوردگی در لوله یا مخزن به دلیل رسوب یا ماندن سیال یا ماده ای شیمیایی در سیستم
  • گرما و سرمای بیش از حد محیط
  • برخورد قطعات و لوله ها در زمان جابجایی و یا زمان نصب، که باعث ایجاد ترک و در نتیجه نشتی می شود
  • فشار زیاد سیستم: زمانی که سیال درون لوله ها با فشار زیاد منتقل شود لوله به تدربج مقاومت خود را از دست می دهد. نتیجه این امر سوراخ و یا در برخی موارد ترکیدگی لوله خواهد بود.

به منظور نشت گیری از تجهیزاتی از جمله گان تزریق کامپوند، شیر تزریق کامپوند و انواع کلمپ های نشت گیری  (که متناسب با موضع نشت و به صورت سفارشی ساخته می شود) استفاده می شود. گروه مهندسی هیدروال با سال ها تجربه در ساخت انواع اقلام نشت گیری، آماده ارائه خدمت به صنعتگران عزیز در صنایع گوناگون است.