مقالات

مزایا و اجزای سیستم هیدرولیک

مزایا و اجزای سیستم هیدرولیک

مزایای سیستم هیدرولیک

۱-سادگی طراحی:

یک سیستم هیدرولیک در مقایسه با انواع مکانیکی مشابه، قطعات متحرک کمتری دارد لذا از نظر ساختمان بسیار ساده و کارآمد می باشد. و با انتقال روغن توسط خطوط انتقال به هر نقطه موردنظر می توان به حرکت های خطی و دورانی با قدرت بالا و کنترل دست یافت. درصورتیکه در سیستم مکانیکی به مجموعه ای از چرخنده – بادامک – کلاج و اهرم و … جهت انتقال قدرت و حرکت نیاز می باشد.

۲-قابلیت افزایش نیرو

در سیستم هیدرولیک در هنگام نیاز می توان بسادگی نیروها را تا صدها برابر افزایش داد.

۳-سادگی و دقت کنترل

نیروهای بزرگ با اعمال کمترین نیروی ممکن قابل کنترل می باشند هم چنین امکان ارائه گشتاور ثابت در سرعت های متغیر وجود دارد.

۴-انعطاف پذیری

استفاده از لوله ها و شیلنگ ها بجای اجزاء مکانیکی (مانند زنجیر، تسمه، کوپلینگ، گاردان و…) مشکلات و محدودیت های موقعیتی را به حداقل رسانده، بگونه ای که اجزاء یک سیستم هیدرولیک را می توان بصورت کاملا انعطاف پذیر طراحی نمود.

۵-راندمان

سیستم هیدرولیک دارای راندمان بالا با تلفات اصطکاکی کم می باشد و هزینه انتقال قدرت در آن پایین است. سازگاری این سیستم با اجزاء کنترل دیگر مانند اجزاء برقی، الکتریکی و مکانیکی، بازده اقتصادی بالایی را موجب شده است. سیستم هیدرولیک از نقطه نظر کاهش هزینه های نگهداری نیز مزایای فراوانی دارد.

۶-اطمینان

استفاده از شیرها اطمینانRelief valve   و سوئیچهای فشاری و حرارتی. سیستم های هیدرولیک را نسبت به افزایش ناگهانی بار از قابلیت اطمینان کافی برخوردار نموده است.

اجزاء تشکیل دهنده سیستم هیدرولیک

عوامل تشکیل دهنده یک سیستم هیدرولیک صرفنظر از کاربرد آنها، به چهار قسمت اصلی تقسیم می شوند:

۱-مخزن نگهداری سیال

۲-پمپ چهت به جریان انداختن سیال در سیستم که توسط الکتروموتور و یا محرکه دیگری بکار انداخته می شود.

۳-شیرها، برای کنترل فشار، جریال و جهت حرکت سیال

۴-عمل گرها (سیلندر برای ایجاد حرکت خطی و موتور هیدرولیکی برای ایجاد حرکت دورانی) قسمت های اصلی سیستم هیدرولیک و ارتباط آنها با یکدیگر بطور شماتیک

نوشته های مرتبط