مقالات

معرفی پمپ های هیدرولیکی

معرفی پمپ های هیدرولیکی

منظور از پمپ های هیدرولیکی چیست؟

اصطلاحاً پمپ را قلب سیستم هیدرولیکی می نامند. چرا که انرژی مکانیکی تولیدی به وسیله موتورهای الکتریکی، احتراقی و سایر منابع قدرت را به انرژی هیدرولیکی تبدیل می نماید.

فشار اتمسفر ناشی از خلاء نسبی بوجود آمده در نتیجه عملکرد اجزاء مکانیکی پمپ، سیال را مجبور به حرکت بطرف مجاری ورودی پمپ می نماید. سیال، سپس به وسیله پمپ به همه قسمتهای مدار هیدرولیک رانده می شود.

در نهایت این قدرت هیدرولیکی ایجاد شده توسط پمپ است که به وسیله عملگرهای سیستم (سیلندر یا موتور هیدرولیکی) به توان مکانیکی لازم در خروجی تبدیل می شود.

بطور کلی ״پمپ تنها مولد جریان سیال است و سطح فشار ایجاد شده در مدار به میزان بار مقاومی بستگی دارد که باید بوسیله عملگر سیستم هیدرولیک بر آن غلبه شود״.

تقسیم بندی پمپ های هیدرولیکی

در صنعت هیدرولیک پمپ ها دو دسته کلی هستند:

  1. پمپهایی با جابجایی غیر مثبت (پمپهای هیدرودینامیکی)
  2. پمپهایی با جابجایی مثبت

از نمونه های پرکاربرد پمپ های با جابجایی غیر مثبت می توان به پمپ های جریان شعاعی، جریان محوری و جریان مختلط اشاره نمود. همانطور که در مقاله پمپ های با جابجایی غیر مثبت اشاره خواهد شد، این پمپ ها به دلیل عدم توانایی مقاومت در برابر فشار بالا، به ندرت در صنعت هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرند.

اما برعکس، پمپ های با جابجایی مثبت کاربرد فراوانی در صنعت هیدرولیک دارند. این پمپ ها به سه دسته کلی پمپ های چرخدنده ای (یا دنده ای)، پمپ های پره ای و پمپ های پیستونی تقسیم می شوند که برای آشنایی بیشتر با هر کدام از آنها می توانید به مقالات مرتبط مراجعه نمایید. 

نوشته های مرتبط